Digital årsapport for Ruter

Sammen når vi kan, alene når vi må

Innbyggerne i Oslo og Akershus er verdensmestre i å reise sammen, og ambisjonen for Ruter er å gjøre kollektivtilbudet så attraktivt at det skal bli førstevalget for flere. I 2023 tok Ruter store steg i riktig retning for å bli utslippsfrie. Dette var utgangspunktet for innholdet i Ruters årsrapport for 2023.

Konsept og ide
Forvaltning av identitet
Redaksjonell rådgivining
Design og produksjon
Grafer og regnskap
Infografikk

kapitler2

Årsrapporten vi designet for 2022 vant sølv i «Beste digitale årsrapport» og bronse i «Beste årsrapport for offentlige virksomheter» i den årlige Farmandprisen.

> Case: Ruter årsrapport 2022

Basert på tilbakemelding fra Farmand-juryen, samt en grundig intern evaluering, designet vi en bedre og enda mer oversiktlig årsrapport for 2023.

Som en subtil tydeliggjøring av den overordnede strukturen fikk hvert kapittel sin egen hovedfarge.

sider-V2

Navigasjonen ble forbedret ved å introdusere en brødsmulesti og en footernavigasjon som til enhver tid forklarer brukeren hvor vedkommende befinner seg – som henger tydelig sammen med hovedmenyen og kapittelinngangene fra forsiden.

navigasjon-v2

Vi beholdt designkonseptet vi utviklet tidligere, i henhold til Ruters designsystem. Dette gjorde vi ved å fortsette å bruke Ruters fine illustrasjoner til å fremheve viktig informasjon, at hvert temakapittel fikk sin egen farge kombinert med en sterk farge i samme palett, uthevet spesifikke tall og sitater, interaktive grafer og god bruk av bilder. Samtidig tok vi i bruk nye designgrep der innholdet tillot dette.

Resultatet har blitt et strammere og mer raffinert uttrykk, samtidig som det er gjenkjennelig fra året før. Rapporten har blitt mer oversiktlig og brukervennlig, den er mer i tråd med Ruter sitt designsystem, og er et produkt både vi og Ruter er stolte av! 

> Se årsrapporten her