Visuell identitet for Vinmonopolet

Morgendagens ikon

Vinmonopolets har en helt spesiell rolle i det norske samfunnet. Med ny visuell identitet og klar designstrategi skaper de én felles merkeopplevelse, og balanserer sine roller som både inspirerende faghandel i verdensklasse, og en ansvarlig samfunnsaktør.

Visuell identitet
Merke- og designstrategi
Merkehierarki
Illustrasjon
Animasjon
Fontdesign
Innsikt og analyse
Ide og konsept
Omgivelsesdesign
Skilt og wayfinding
Redaksjonell design
Designforvaltning

Vinmonopolet-01
Vinmonopolet-02
Vinmonopolet-03-
Vinmonopolet-04
Vinmonopolet-05

For å sikre oppslutning om ordningen må Vinmonopolet framstå aktuelle, begeistre og skape inspirerende kundeopplevelser. De manglet verktøy for å kommunisere smak og fag, uten å oppleves fristende og alkoholpositive. Vinmonopolet er godt likt og skårer høyt på omdømmemålinger. Dette skyldes i stor grad veiledning, hjelpen og fagkunnskapen kunden møter hos de ansatte i butikkene.

Målet med ny merkeplattform og identitet var å gi den samme opplevelsen av faghandel i alle kanaler, også der man ikke møter en ansatt. Målgruppen for Vinmonopolet som handel er hele den alkoholdrikkende befolkningen, mens som politisk tiltak er det alle i Norge.

Balanse representerer tosidigheten i Vinmonopolets oppdrag; begrense skadevirkningene av alkohol, og skape inspirerende kundeopplevelser – og visualiseres gjennom bruk av kontraster. Kontrasten er hentet fra den ikoniske polrosen og videreført til navnetrekket, fonten, illustrasjonsstilen, fargebruken og layout – og skaper en kobling mellom de visuelle virkemidlene som gir et helhetlig uttrykk og tydelige ID-markører.

Vinmonopolet-06
Vinmonopolet-08
Vinmonopolet-09
Vinmonopolet-11
Vinmonopolet-14
Vinmonopolet-12

En rik fargepalett gir mulighet til å bruke farger assosiativt for å kommunisere produkt og smak på en subtil måte. I kombinasjon med de distinkte verktøyene, gir det identiteten rom for tilpassede uttak, fra stramt og offisielt, til inspirerende og ekspressivt. Identiteten er forankret i polets historie og tar verdifulle komponenter fra den, men spisset til vår tidsånd. 
Polrosen er tilbakeført til sin opprinnelige form, mens navnetrekket har fått en stor grad av egenart og står som en likeverdig selvstendig avsender.
 
Vinmonopolet er en merkevare de fleste nordmenn har et forhold til. Polrosen er et symbol folk rett og slett er glad i. Noen tatoverer den til og med på kroppen sin. Vinmonopolet har en lang historie og er en institusjon i Norge. For å sørge for at den historiske verdien ble forvaltet riktig i den nye identiteten, satte vi sammen og konfererte med en faggruppe underveis i prosessen. Faggruppen besto av en alumni i Vinmonopolet med svært god oversikt over Vinmonopolets historie, en representant fra Kunstindustrimuseet, og en grafisk designer med inngående kunnskap om norsk grafisk design historie.
 
Alkoholreklameloven i Norge forbyr enhver salgsfremmende tiltak av alkohol. Det innebærer at Vinmmonopolet ikke kan vise bilder eller illustrasjoner av produkter eller andre gjenstander/motiver som kan oppleves fristende. Det er noe unntak for redaksjonelt innhold, som innebærer at de står litt friere på nettsiden og i Vinbladet. Mange visuelle tiltak må vurderes av juridisk avdeling i Vinmonopolet.

Vinmonopolet-15
Vinmonopolet-16
Vinmonopolet-17
Vinmonopolet-19
Vinmonopolet-24
Vinmonopolet-07
Vinmonopolet-25
Vinmonopolet-26
Vinmonopolet-27
Vinmonopolet-28
Vinmonopolet-29
Vinmonopolet-30
Vinmonopolet-31
Vinmonopolet-32
Vinmonopolet-33
Vinmonopolet-34
Vinmonopolet-35
Vinmonopolet-36
Vinmonopolet-13
Vinmonopolet-37
Vinmonopolet-38
Vinmonopolet_logo