Visuell identitet for Universitetet i Sørøst-Norge

USN - Et universitet med kunnskap i samspill

Universitetet i Sørøst-Norge er Norges fjerde største universitet, fordelt på åtte campus i Sørøst-Norge (Vestfold, Drammen, Kongsberg, Ringerike, Porsgrunn, Bø, Notodden og Rauland).

Universitetet har hatt utfordringer med at merkevaren oppleves for anonym og at utdanningsinstitusjonen har vært for lite synlig. USN var en aktør som ikke så ut som eller kommuniserte som den moderne, aktive, nære og ansvarlige aktøren de faktisk er. De fremsto og opplevde identiteten sin som utdatert, unødvendig komplisert og tam. Identiteten hadde mange valg, men lite mulighet for variasjon.

Visuell identitet
Merkehieraki
Design og merkevarestrategi
Konseptutvikling
Motion Design
Malverk

USN_case-29
USN_case-30

Med en justering av den visuelle identiteten, ønsket USN å snakke høyere, ta plass i kategorien og være spenstige – men samtidig troverdige og relevante. De hadde behov for å systematisere merkevaren med tydelige verktøy som tilrettelegger for variasjon og gjør det enkelt for kommunikasjonsavdelingen å forvalte. Identiteten skulle også bidra med å kommunisere universitetets USP-er som handler om samarbeid med arbeidslivet.

USN_case-3

Universitetet i Sørøst-Norge skal være en aktiv drivkraft for kunnskapsbasert utvikling i partnerskap med samfunns- og arbeidsliv. En aktuell og relevant forsknings- og utdanningsinstitusjon krever et tett samspill med samfunns- og arbeidsliv. USN må derfor være både gnisten og tilretteleggeren for et godt samarbeid og involvering med sine omgivelser. Konseptet for den visuelle identiteten er derfor Kunnskap i samspill.

Nettside
USN_case-5

Konseptet Kunnskap i samspill har gitt oss et solid og variert visuelt uttrykk som evner å formidle et samlet og sammensatt universitet på tvers av fag og geografi, som en tydelig avsender på alle flater og i alle kanaler. Den visuelle identiteten er samlet i et fleksibelt design som legger til rette for et energisk, varmt, variert og dynamisk uttrykk for flere kommunikasjonsnivåer. En identitet i en variert og organisk form med mulighet for å styre volum på energi, tilstedeværelse og lekenhet. 

Uttrykket har en aktiv utforming og inspirerer til bevegelse og dynamikk. Profilen kan fremstå både myk og hard, klar og åpen, tilbaketrukket eller inspirerende, informativ og tilgjengelig.

Identiteten bidrar nå til å kommunisere en moderne kunnskapsorganisasjon – et attraktivt og annerledes alternativ til storbyuniversitetene med fokus på samarbeid med arbeidslivet.

USN_case-7
USN_case-08
USN_case-31
USN_case-32
USN_case-12
USN_case-33
USN_case-34
USN_case-35
USN_case-36
USN_case-17
USN_case-42
USN_case-43
USN_case-20
USN_case-21
USN_case-22-1
USN_case-23
USN_case-25
USN_case-26
USN_case-40
USN_case-41

Dinamo Design
Tullins gate 4c,

0166 Oslo

design@dinamo.no

Miljofyrtarn_l

Dinamo AS har definerte bærekrafts-løfter til oss selv og våre underleverandører. Vi er i tillegg sertifisert som Miljøfyrtårn.