Visuell identitet og pakningsdesign for Store Naa.

Ekte sider fra Hardanger

Gården Store Nå ligger i Sørfjorden i Hardanger. Her bor odelsgutten Eirik Nå Aga som er niende generasjon eplebonde. I 2018 startet han egen siderproduksjon og etablerte Store Naa Siderkompani sammen med de tre generasjonene Nå Aga som bor på gården i dag.

Art Direction
Konseptutvikling
Pakningsdesign

57-2_dinamo_23-scaled-1
57-2_dinamo_2-scaled-1
57-2_dinamo_4-scaled-1
57-2_dinamo_3-scaled-1
57-2_dinamo_5-scaled-1

Både navn og visuell identitet er direkte knyttet til gården og dens historie. Store Naa er den opprinnelige skrivemåten funnet i jordebøkene. Gårds- og bruksnummeret, 57/2, har gitt navn til produktet. Familiens egne beretninger, besteforeldres fotoalbum, kirke- og jordebøker, grunnbøker, kart, arkivet fra driften og elementer fra håndarbeid er samlet og oversatt til visuelle verktøy.

6-20
Artboard-30-copy-20
57-2_dinamo_7-scaled-1
57-2_dinamo_8-scaled-1
57-2_dinamo_9-scaled-1

Navnet på selskapet, Store Naa Siderkompani, peker på gården og storfamilien der, mens symbolet i logoen hinter om Hardangersøm og er en stilisert illustrasjon av Sør-Fjorden med sine bratte fjellsider og blanke fjord.
 
Frakturskriften brukt til tekstlige visuelle elementer er en nytolkning av en historisk avislogo fra stedet, men konstruert med rette vinkler som i hardangersøm. Resultatet er et produkt med et tydelig fjernsignal som er lett å gjenkjenne i Vimonopolets hyller.

Samtidig som den rike verktøykassen, med sine historier og detaljer, gir Eirik mye å snakke om i møte med kunder på matfestivaler eller gårdsutsalg. 

10-copy-20-1
11-20-1
10-20-1
10_1-20-1