Visuell identitet for Norsk Tipping og alle spillene

Å begeistre en ny generasjon

Norsk Tipping er hele Norges spillselskap. De tilbyr ulike pengespill i svært ansvarlige rammer, og deler ut hele overskuddet til samfunnsnyttige formål. Vår oppgave var å redesigne hele merkevaren og alle spillene deres, i en ny merkestrategi som søkte å reposisjonere Norsk Tipping som et moderne, attraktivt, relevant og fortsatt ansvarlig spillselskap - også for de nye generasjonene. 

Visuell identitet
Design og merkevarestrategi
Motion Design og lydidentitet
Illustrasjon og fontdesign
Wayfinding og skiltprogram

Illustrasjon: Jon Arne Berg
Fontdesign: Magnus Rakeng

01 Ny logo
04 Logo mørk og lys

Forrige oppdatering av selskapets designprogram ble gjennomført helt tilbake i 2001. Undersøkelser viste at spesielt yngre ikke identifiserte seg med Norsk TIpping og innholdet i merkevaren. Gjenkjenneligheten var sterk, men identifiseringen og kjennskapen var svak, i en  intensivert konkurranse med stadig flere aktører.

Den forrige logoen hadde et datert uttrykk som virket begrensende og kommuniserte alt for dårlig med den oppvoksende generasjonen. Identiteten hadde også lite fleksiblitet, med veldig trange og grunne virkemidler til rådighet for både kommunikasjon av hovedmerket og de ulike spillene. Selskapets monolitiske merkearkitektur bidro også til mye overføringer av assosiasjoner mellom mor- og undermerker, noe som var en utfordring for den brede spillporteføljen med tanke på flere av merkenes ganske daterte og voksne målgruppe. 

Vi fant den bærende ideen i kjernen av alt Norsk Tipping gjør: Jubel! Selskapet ønsker å gi drømmene en sjanse, og det var klart at glede, lykke og opplevelsen av å vinne skulle prege det visuelle uttrykket. Disse assosiasjonene kunne formidles energisk rundt små og store gevinster, mer behersket  gjennom samfunnsoppdraget, og mangfoldig og rikt i overskuddet og spillemidlene.


Tippekrysset fikk en mer aktiv rolle og en mer fremtredende plass i kommunikasjonen. Den nye logoen ble opphavet til alle spillmerkene, og ble lettere, mer leken, friskere og moderne. Et symbol som både representerer et solid spillselskap, viser vei i bybildet, danser på skjermene og signerer rapporter.


Ny merkehiarki med et tippekryss som tar farge fra de ulike spillene i porteføljen, gir rom til de ulike spillenes personligheter og uttrykk, og åpner samtidig for innovasjon og kommunikasjon som kan begeistre de nye generasjonene.

05 Profilfonten Jubel
06 Illustrasjonssti
07-Piktogrammer-og-ikoner-scaled copy

Den nye visuelle identiteten har fått noen større, klare og tydelige prinsipper, og samtidig et stort rom for variasjon og dynamikk gjennom en rik og fleksibel verktøykasse.

 
Et helt nytt tippekryss har fått en fremtredenene posisjon. Logoen opptrer også i ulike fargevarianter hos undermerkene. Den er bygget opp av ulike fargede triangler, som også benyttes som fristilte grafiske elementer, i kombinasjon med et grafisk konfettiregn, i en bred, sterk og klar fargepalett.

 
Norsk Tipping fikk også en egentegnet font, utviklet i samarbeid med Magnus Rakeng og Melkeveien. Fonten er en moderne grotesk med former som referer til krysset og vinklene. Den balanserer egenart og lesbarhet, og komplimenterer og balanserer det visuelle uttrykket.

 
Illustrasjon er et viktig virkemiddel, og vi ønsket at stilen også kunne bli en viktig identetesmarkør. Vi utviklet en helt egen illustrasjonsstil sammen med Jon Arne Berg, og designet også en stor ikonserie.

10-Handen-som-formidlende-karakter-copy-scaled
09 Illustrasjoner
11 Uttak – digitale flater
13-TODELT-Lysskilt-vegg
14 Uttak – Instagram
18-Norsk-Tipping
26-Norsk-Tipping
17-Norsk-Tipping
22-Norsk-Tipping
29-Norsk-Tipping copy
27-Norsk-Tipping
31-A-Norsk-Tipping

Parallelt utviklet vi også nye visuelle identitet for Norsk Tippings største spill: Lotto, Flax, Oddsen, Vikinglotto, Eurojackpot. Vi designet også helt nye Flax-lodd.

Dinamo Design
Tullins gate 4c,

0166 Oslo

design@dinamo.no

Miljofyrtarn_l

Dinamo AS har definerte bærekrafts-løfter til oss selv og våre underleverandører. Vi er i tillegg sertifisert som Miljøfyrtårn.