Visuell identitet
Siden 1895 år har Janus mestret kunsten å strikke ull i den ærverdige fabrikken på Espeland i Bergen. Dinamo Design har utviklet ny strategi som skal løfte merkevaren ut internasjonalt. Som en del av dette ønsket vi å se på totalinntrykket av merkevaren. Jobben resulterte i ny visuell identitet, med en egen skrift tegnet på bestilling. Arbeidet forsterker Janus’ arv og kunnskap, samtidig som det belyser arbeidet Janus gjør når det kommer til innovasjon. Merkevaren har som mål å reposisjonere seg i markedet, fra en rimelig leverandør av høy kvalitet, til å nå sikte seg mot et premium-segment.
Merkevare identitet
Konseptutvikling
Typesnitt utviklet sammen med Smuss Studio
Janus er den eneste ullfabrikken av sitt
slag som er igjen i Norge.
Det nye emblemet til Janus er informert av produksjonsverktøyet, den industrielle ullveven som står på Espeland. Skriften henter grep fra det nye emblemet, med sine skarpe finialer og myke innerformer. Kombinasjonen skaper en dynamikk og kontrast som er applisert bredt gjennom skriftfamilien. Den forteller om møtet mellom ull og maskin, natur og industri. Skriften skal appliseres i alle Janus flater, og blir en tydelig identitetsmarkør. Den skal ha nok personlighet til å kunne stå alene, men ha sterke nok funksjonelle kvaliteter til å kunne brukes i informasjon og mindre løpetekst.
Janus Display er bygget på et klassisk skjelett, med noen tydelige formgrep som gir skriften kontemporær karakter. Som nevnt tidligere er de diagonale finialiene og kuttene med på å gi skriften et hardere, mer kantete uttrykk. Det nye Janus-emblemet gjennomsyrer valg i skriften, fra finialier – helt ned i seriffene. Skriftens kontrastbilde tiltar mot seriffene i horisontale strøk for å øke kontrastbilde og underbygge ideen om at skriften er meislet ut.
Selv om Janus Display kun er i versaler, har skriften bred språk- og tegnstøtte på til sammen drøye 450 karakterer. I tillegg til standardkarakterene har Janus Display en egen master kun til navnetrekk. Dette aktiveres for bedre sidestilling med det kraftige emblemet. Resultatet er en identitetsskrift som speiler Janus merkevare – tydelig forankret i fortiden, og stødig plantet i dagens mote.
Dinamo Design
Tullins gate 4c,
0166 Oslo
Dinamo AS har definerte bærekrafts-løfter til oss selv og våre underleverandører. Vi er i tillegg sertifisert som Miljøfyrtårn.