Pakningsdesign for Epleslang

Oslos egen eplemost av ubenyttede ressurser i samfunnet.

Mange har hager med flere epler enn de selv vil høste. Epleslang ønsker at disse ubenyttede ressurser skal komme til nytte og går derfor på epleslang – etter invitasjon fra gavmilde hageeiere.

Pakningsdesign
Merkevare strategi
Konseptutvikling

Foto: Alex Asensi
Illustrasjon: Peter-John de Villiers

Epleslang_03

Eplene blir plukket av et team fra Nordpolen Industrier, et sted som gir jobb til andre ubenyttede ressurser i samfunnet, mennesker med fysisk, psykisk eller sosiale utfordringer.

Eplene presses til most og blir deretter pakket av de ansatte på Nordpolen. Prosjektet skaper et meningsfylt arbeid for mennesker som trenger en jobb, det redder epler fra å råtne bort, det gir hageeiere i Oslo god samvittighet og ryddige hager samtidig som man produserer Norges beste eplemost.

Epleslang trengte et design som skulle selge produktet godt samtidig rekruttere flere eplegivere slik at de kan skape flere arbeidsplasser. De trengte et enkelt, kostnadseffektivt og miljøvennlig emballasje- og etikettsystem som kunne produseres lokalt og påføres flaskene manuelt av bedriften.

Epleslang_07
Epleslang_09

Vi har skapt en innbydende flaske for de som kjøper eplemosten og en god arbeidsprosess for de ansatte. Papiretiketten kan printes internt, og det dobbeltsidige trykket skaper både en ren facing som selger produktet samt en veggavis på innsiden med plass til de gode historiene.

Papiret kan gjerne være ulike rester eller feilvarer – på denne måten får de brukt ubenyttede ressurser, også til etikettene. Arket rulles lett rundt flasken, dras opp noen centimeter og vris på plass. Klistremerket på baksiden forsegler flasken og fungerer som en kvalitetssikring satt på av epleplukkerne selv. Nederste del av flasken er synlig for å vise den friske fargen på eplemosten.

Ved å pakke flasken inn i et papir skiller den seg ut i butikkhylla. Vi fikk en stor flate til å kommunisere historien deres samtidig som opplevelsen ved å pakke opp eplemosten for forbruker er spennende og gir en høy kvalitetsfølelse.

Epleslang_11
Epleslang_10
Epleslang_08
Epleslang_06
Epleslang_02b
Epleslang_04
Epleslang_01

Dinamo Design
Oscars gate 55,

0258 Oslo

design@dinamo.no

Miljofyrtarn_l

Dinamo AS har definerte bærekrafts-løfter til oss selv og våre underleverandører. Vi er i tillegg i prosess for å bli sertifisert som Miljøfyrtårn.